Muutimme reittisuunnitelmaa ja purjehdimme Timorin itakarjen salmesta sisaan, silla Arafuranmerelle oli tulossa navakkaa tuulta ja isoa aallokkoa. Reittisuunnitelman muutoksen lisaksi olisi ollut jarkevaa vaihtaa port of entry, mutta se ei vaikuttanut helpolta, jos oli edes mahdollista. Lombokin Medana Bay marinaan oli jo lahetetty passinkopiot ja viisumit seka sovittu sisaankirjautuminen. Yhteensa noin tuhannen merimailin matkasta kuljemme nyt 650 mpk sisareitilla saariketjun pohjoispuolella. Ensin Bandamerella, sitten Floresinmerella.
Kaikissa saarten valisissa salmissa on tahan aikaan vuodesta etelavirta. Tasavetta (slack) tai pohjoiseen menevaa myotavirtaa ei juuri ole. Erikoinen ilmio perustuu erikoiseen saajarjestelmaan: kesakuusta lokakuuhun vallitsee kaakkoismonsuuni, jolloin tuulee ita-etela akselista ja meri virtaa paaasiassa lanteen tai etelaan. Marraskuussa alkaa luoteismonsuuni, jolloin kaikki kaantyy: vallitseva tuulen suunta on pohjoisen ja lannen valissa, salmissa vesi virtaa paaosin pohjoiseen ja sisavesilla itaan. Valissa on monsuunien vaihtokuukaudet. Mikali suuntaa pohjoiseen, on hyva olla pois Indonesian vesilta syyskuussa ja menna Malakan salmen lapi lokakuussa. Nain kertoo Southeast Asia Cruising Guide, jota tassa on viimeisen kuukauden ajan luettu antaumuksella.
Salmien virrat ovat hyvin voimakkaita ja ulottuvat kymmenia merimaileja merelle. Lombokin salmi rajattiin reittisuunnitelmasta pois, silla se on yksi hankalimmista. Viikko uuden- ja taysikuun jalkeen (kuten nyt) virran voimakkuus on 6-8 solmua ja kun se kohtaa valtameren vastatuulen, niin aallokko nousee vaarallisen isoksi. Emme paasis valttamatta lainkaan eteenpain.
Timorinsalmen vastavirta alkoi merella 40 merimailia rannikosta. Se oli vain noin solmun, mutta nosti sekavaa aallokkoa seka meidan mieliimme epailyksen varsinaisen salmen olosuhteista. Olimme suunnanneet 20 mpk levean salmen itareunaan, missa virta oli heikoin, eika se kahta solmua kovemmaksi yltynytkaan. Saimme aamuyolla jopa solmun myotavirran. Salmiseiluu kesti hyvinkin vuorokauden ja vajaa kolme vuorokautta lahdosta olimme Bandamerella. Aamun valjetessa taivaanrannassa nakyi muutamia korkeita saaren silhuetteja. Ne peittyivat pian usvaan ja katosivat horisonttiin. Sen jalkeen aava meri on ollut autio paria tankkeria lukuun ottamatta. Nautimme vaivattomasta menosta, myohemmin saamme varmasti hermoilla yovahdissa valottomien paattien ja kaikenlaisten kalanpyydysten vuoksi.
Tuuli on ollut alkumatkan 10 konetunnin jälkeen hyvä. Arafuran merellä ensin sivusta, sitten perän takaa. Purjeisiin ei ole tarvinnut koskea kuin vasta perjantai-iltana, kun alkoi puhaltaa 12-15 m/s ja oli otettava kaksi reivia. Odotettavissa on kuitenkin heikkoa tuulta ja tyyntä, se on taman reittivalinnan huono puoli.
Etenemistamme voi seurata share.garmin.com/aulin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti