Kuudes ja viimeinen yö merellä, huomenna aamulla saavumme Australian Bundabergiin.
Alkumatka oli reipasta tuulta, ensin laitamyötäistä, sitten myötäistä. Aallot eivät kasvaneet liian suuriksi, mutta Itä Australian merivirta (East Australian current) teki merestä sekavan kuoppaista ja olosta hankalaa. Tälle legille ominaisista ukkospuuskista on kyllä varoitettu, mutta en muista lukeneeni virrasta. Ukkosen rätinää olemme kuulleet vain VHF:stä. Sää on ollut paria pilvistä päivää lukuun ottamatta aurinkoinen ja öitä on valaissut kuu.
Myötätuulipurjehdus spiiratulla genualla ("virsarilla") on nopeaa: vuorokausimatkat kasvoivat laitamyötäisen 130 merimailista 150 merimailiin. Sitten tuuli moinasi ja kaivoimme spinnun naftaliinista. Sitä on käytetty viimeksi maaliskuussa 2017 matkalla Chilesta Pääsiäisaarelle. Oli jo aika tuulettaa! Olisiko ollut ruosteessa, mutta spinnupäivän saldo oli "vain" 127 mpk.
Päiväohjelmaan on kuulunut SSB-yhteys Fidzillä olevaan Iirikseen. Juttutuokio Jonnan kanssa on ollut mukava lisä verkkaisiin päiviin. Kun keli on hyvä ja kaikki toimii, päivän toimet ovat vähissä: nukutaan, juodaan kahvia, torkutaan, luetaan, otetaan sähköpostit ja sääennuste, kokataan, syödään ja tiskataan ja sitten taas mietitään, mitä seuraavaksi syödään. Kalastus on tällä matkalla jäänyt yhteen päivään kovan tuulen vuoksi. Ruokalistalla on ollut kanasalaattia, kanapataa, sinihomejuustopastaa, nakkeja ja perunasaalaattia sekä tänään tyynen kelin kunniaksi pizzaa. Nyt ajamme tosiaan koneella, toivottavasti ei kuitenkaan koko 50:tä loppumailia. Vaikka mieluummin tyyni kuin kova tuuli, sillä tuuli vastaan vuorovesivirta matalalla Hervey Baylla ei olisi mukavaa.
Perillä meitä odottaa tavanomaisten maahantulomuodollisuuksien lisäksi veneen tarkastus termiittien ja muiden tuhohyönteisten varalta. Tarkastus on nimeltään timber inspection, puutarkastus, ja sen hinta muodostuu 120 AUS dollarin perusmaksun lisäksi tarkastukseen käytetystä ajasta. Viranomaisen jokainen 15 minuuttia maksaa meille 50 dollaria. En tiedä, monestako veneestä on löytynyt termiittejä, mutta hyvähän sellainen on tutkia. Olisi ikävä huomata keskellä merta, että veneen puuosat on syöty jauhoksi. Ja onpahan tullut siivottua sellaisetkin nurkat, johon harvoin edes katsoo.
Hienoa että Lego on mennyt leppoisasti ja Mantan tekniikka toimii. Mikä on suunnitelma tuosta eteenpäin? Alatteko tutustumaan mantereeseen vai rannikkoa eteenpäin. Niin tai näin, turvallista matkaa.
VastaaPoistaRannikkoa etelään, mutta se on osoittautunut kärsivällisyyttä vaativaksi (kuinkas muuten). Tuulen ja aallokon lisäksi pitää ottaa huomioon vuorovesi ja sen virrat. Monet satamat ja muutama reitti on jokisuistossa hiekkapankin takana, joten sen ylitykseen tarvitaan kaikki - tuuli, aallokko, svelli, vuorovesi - kohdalleen.
VastaaPoista