tiistai 2. toukokuuta 2023

Takaisin Australiaan: edessä tuhansia meripeninkulmia

Sääennuste ensi sunnuntaille kello 10 aamulla: +21 C aurinkoista, heikkoa luoteistuulta. Varsin passelia. Tällainen sää odottaa meitä Brisbanessa. Helteet ovat ohi ja öisin lämpötila saattaa olla jopa kymmenen asteen paikkeilla, mutta se ei haittaa. Australian pohjoisrannikolla saamme aivan varmasti taas hikoilla.

Aika Suomessa on toisaalta tuntunut mukavan pitkältä, toisaalta hujahtanut nopeasti. Vajaassa kolmessa kuukaudessa ehdimme tavata useita ystäviä ja sukulaisia ja saimme kokea sekä talven että kevään. Hanski on kuluttanut trial-renkaita, minä enimmäkseen aikaa. Kävely, jumppa ja kuntosali ovat kohottaneet kuntoa niin, että voin istua seuraavan vuoden. Sitä nimittäin matkapurjehdus paljolti on, istumista ja lepäämistä. 


Ennen varsinaista valtameripurjehdusta edessä on kolme kuukautta rannikkopurjehdusta, mikä tarkoittaa paljon pysähdyksiä ja hidasta menoa. Noin 500 merimailia Suuren valliriutan suojassa on varmasti itärannikon kohokohta. Elokuussa - mielellään kuun alussa - on tarkoitus olla Darwinissa, josta lähdemme ylittämään Intian valtamerta. Sen toisella laidalla Etelä-Afrikassa on syytä olla marraskuun kuluessa, sillä syklonikausi alkaa 1. marraskuuta.

Reittisuunnitelma elokuu - marraskuu 2023

 Etäisyyksiä ja purjehduaikoja, kun vuorokaudessa taitetaan 130 mpk:

 Darwin - Joulusaari 1500 mpk (noin 12 vrk)

Joulusaari – Cocos Keeling 530 mpk (noin 4 vrk)

Cocos – Mauritius 2300 mpk (noin 2,5 viikkoa)

Mauritius – Reunion 150 mpk (reilu vrk)

Reunion - Richards Bay1400 mpk (noin 11 vrk)

Pyöreästi noin 6000 merimailia, mikä tekee 46 vuorokautta. Kun siihen lasketaan hitaat päivämatkat ja pysähdykset, saa aikaa helposti kulumaan tuplasti eli kolme kuukautta. Intian valtameren ylitys (tätä reittiä) on todella erilainen kuin Tyynenmeren ylitys. Käytimme Panama - Uusi-Seelanti purjehdukseen (v. 2002) kuusi kuukautta ja Chile - Uusi-Seelanti purjehdukseen (v. 2017) kahdeksan kuukautta. Intian valtamerellä saaria ja aikaa on vähemmän, tuulet ovat kovempia ja aallot isompia. Ja juu, kyllä jännittää vähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti